Spelletjes
- Actie (403)
- Avontuur (649)
- Behendigheid (1.228)
- Meiden (285)
- Multiplayer (267)
- Puzzel (1.297)
- Race (171)
- Sport (253)
Behendigheid Spelletjes
- Afstandsrecord (22)
- Angry birds (27)
- Arkanoid (13)
- Bediening (91)
- Brandweerman (1)
- Breakout (14)
- Bubble shooter (86)
- Chomp (0)
- Concentratie (216)
- Dolfijn (5)
- Doolhof (11)
- Evenwicht (2)
- Flipperen (9)
- Goudzoeker (13)
- Guitar hero (0)
- Helicopter (2)
- Kleurplaten (7)
- Muziek (8)
- Omgeving tekenen (5)
- Ontwijken (317)
- Oversteken (10)
- Pacman (4)
- Parkeren (11)
- Pinguin meppen (Yeti sports) (1)
- Pong (12)
- Rekenen (39)
- Richten & schieten (218)
- Rollende knikker (69)
- Ruimte (53)
- Snake (29)
- Sneltypen (1)
- Spelling & grammatica (33)
- Springen (90)
- Stapel (26)
- Stiekem kussen (2)
- Stiekem spieken (0)
- Vangen (13)
- Verzamelen (208)
- Verzorgen (17)
- Vissen (27)
Pacman is een echte klassieker! Pacman is voor het eerst uitgebracht als arcadespel op 22 mei 1980. Er werden binnen een jaar meer dan honderdduizend Pacman arcademachines verkocht. Mede hierdoor is Pacman een van de meest succesvolle spellen aller tijden en overtreft zelfs spellen als Tetris en Street Fighter.
In het klassieke Pacman spel wordt het speelveld onveilig gemaakt door vier spookjes. In de kleuren rood, roze, lichtblauw en oranje. Wis je dat deze spookjes ook namen hebben? In de Japanse versie zijn de namen respectievelijk: Akabei (赤ベイ), Pinky (ピンキー), Aosuke (青助) en Guzuta (愚図た). In de Amerikaanse versie kregen de spookjes de namen: Blinky, Pinky, Inky en Clyde.
Oorspronkelijk bevatte Pacman eigenlijk helemaal geen spookjes, maar monsters. De spookjes danken hun bestaan aan de Pacman versie die in 1981 werd uitgebracht voor de spelcomputer Atari 2600. Doordat de Pacman versie op de Atari 2600-versie van een slechte kwaliteit was knipperde de monsters en werden voor spookjes aangezien.
Wist je dat de spookjes ook alle vier hun eigen patroon en gedrag hebben? Het rode spookje is het enige spookje die Pacman echt achtervolgt. Het roze spookje probeert namelijk een positie voor de mond van Pacman te zoeken, de blauwe probeert een vaste plek op te zoeken en het oranje spookje beweegt willekeurig door het veld. Als Pacman sterft dan gaat zijn mond steeds verder open totdat hij helemaal verdwenen is. Gevolgd door vuurwerk spektakel!